نقطه‌ی تامل

بی‌تامل زینهار از نقطه‌ی دل نگذری/ زین سواد اعظم اسرار غافل نگذری

نقطه‌ی تامل

بی‌تامل زینهار از نقطه‌ی دل نگذری/ زین سواد اعظم اسرار غافل نگذری

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

صحیفه‌ی محکمات

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۶ ب.ظ

دشمن نتوانست شعارهاى انقلاب را کمرنگ و سپس محو کند. به نظر من یک بخش عمده‌اى از این هم مربوط میشود به هوشیارى امام بزرگوارمان. آنچه که امام بزرگوار از اظهارات خود، از گفته‌هاى خود، از نوشته‌هاى خود در میان ما باقى گذاشت، بیّنات است، محکمات است؛ متشابهات نیست که کسى آنها را نفهمد. آخرین سخن امام هم وصیتنامه‌ى امام است. من همیشه به مسئولین و کسانى که در دولتهاى گوناگون یک کار مهمى دستشان بوده است، توصیه میکردم که به وصیتنامه‌ى امام مراجعه کنند. وصیتنامه‌ى امام، لبّ ارزشهاى مورد نظر امام است؛ اینها را امام باقى گذاشته، زنده گذاشته است. لذاست که این ارزشها قابل تحریف نیست، قابل تغییر نیست. بله، ندیده گرفتن اینها امرى است که میسر است براى کسانى که بخواهند ندیده بگیرند.

       - سخنرانی ۱۳۹۲/۰۴/۲۳


درست یک روز قبل از ایراد این سخنرانی، من اینجا کامنتی گذاشته بودم با عین همین مضمون و کلمات، در انتقاد به رجالی که ادعا می‌کنن راهشون ادامه‌ی خط خمینیه، و هر دوره‌ای تفسیر دلخواه خودشون رو از این خط ارائه میدن و در واقع صرفا از "برند" امام استفاده می‌کنن.

و نکته‌ی جالب این که بیت امام برای این بزرگان از حرف امام بالاتره، طوری که به پشتوانه‌ی ایشان، حرف امام را واگذاشته و به برداشت‌های سلیقه‌ای خود از "راه" و "آرمان"های انقلاب مشغولن. به این بزرگواران جدا توصیه می‌کنم تکلیفشون رو با خودشون مشخص کنن.

خمینی در عرصه بین‌المللی متفکر و سیاستمدار انقلابی شناخته‌شده‌ای بود که افکار و روش خاص خودش رو داشت که بالطبع هیچ کس نمی‌تونه عینا  اون رو تکرار کنه و دلیلی هم نداره. اما میزان پایبندی یا قرابت اشخاص به منش فکری و حکومتی این رهبر ایدئولوژیک با مراجعه به آرا و مکتوبات به جا مانده، با کمی تامل، برای هر اهل تحقیقی کاملا قابل درکه. مگر این که بخوایم ایدئولوژی و متدولوژی خودمون رو به این شخصیت تحمیل کنیم، که بحثش کاملا جداست.


وقتی این جملات از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای رو می‌خوندم کمی برام جالب بود. چون تک‌تک اون جملات و کلمات از خودم بود و حتی قبلا در مورد این موضوع جایی چیزی نخونده بودم.خوشحالم که به فاصله دو روز حالا از یکی دیگه این حرفا رو میشنوم. اونم از یکی از نزدیک‌ترین اصحاب خمینی.

خب، به نظرم باید این جریان رو در راستای بصیرت عمیقم ارزیابی کنم ;) به فال نیک می‌گیرم و اینجا میذارم تا آیندگان بخوانند و بدانند و عبرت ستانند.

+ مطلبی درخور تامل برای همه منسوبین امام

  • مرتضی

آن خط سوم منم؟

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۹:۱۸ ب.ظ
در دوران اخیر کتابی با عنوان خط سوم درباره زندگی و آثار و نظرات شمس تبریزی به قلم دکتر ناصرالدین صاحب‌زمانی نوشته شده است . ظاهراً در انتخاب عنوان با توجه به توضیحاتی که نویسنده درباره آن داده اشتباهی رخ داده است . برداشت نویسنده کتاب این بوده است که آن خطاط که سه گونه خط نوشتی خداست و خط سوم که نه خود خوانده و نه غیر آن شمس‌تبریزی است در حالیکه با دقت نظر در بیانات خود شمس روشن می‌شود که آن خطاط شمس تبریزی است که سه گونه مطلب می‌گوید یکی آنکه ....الی آخر. و عبارت آن خط سوم منم در بیان شمس نیامده است بلکه در آنجا آمده است "آن ، منم" و نویسنده آنرا به خط سوم تعبیر کرده است و در "پرانتز" آورده است در حالیکه مقصود از "آن"، همان خطاط است.

        - برگرفته از "پرسش های متداول" وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای

چند وقتیه که اون جملات شمس تبریزی رو تو خیلی از وبلاگهای فارسی می‌بینیم در قسمت درباره‌ی وبلاگ، یعنی کلا وبلاگها یکی در میون همین متنو دارن. بنابراین در راستای تنویر اذهان عمومی لازم دونستم توجه خوانندگان رو به این اشتباه بسیار رایج جلب کنم. بهتره قبل از ورود به هر کاری به "اهل" اون مراجعه کنیم، حتی اگر واقعا عزممون رو جزم کردیم که صوفی بشیم...
اگر کتاب مرجع اصیل و شناسنامه دار هم خواستید، استاد در قسمت معرفی کتاب سایتشون کتابهای خوبی معرفی کردن که برجسته‌ترین‌هاش در این زمینه ایناست: "انسان کامل" عزیزالدین نسفی و "مصباح الهدایه" از عزالدین محمود کاشانی که هر دو از اقطاب و مشایخ معروف دوران خودشون بودن.

پ ن:‌ فردا نرین تو روزنامه‌ها تیتر بزنین مرتضی منابع تصوف معرفی می‌کنه... ترس من از اینه که با این روند جهل و سطحی گرایی، از دل هر کدوم از اون "هفتاد و دو ملت" که چندین قرن پیش می‌گفتن، فقط در عرض همین چند سال هزار و یک فرقه دربیاد! این مطلب رو فقط از این باب نوشتم.

پ ن2: امان از این  پاپ کالت!

  • مرتضی